PARODONTOLOGIJA

Date: 01. Sep.

Parodontopatija je hronično, progresivno bakterijsko oboljenje koje ako se ne leči može dovesti do

gubitka zuba. Uvek počinje kao gingivitis, tj. krvarenjem i upalom zubnog mesa oko zuba. Upalu

prouzrokuju toksini bakterija iz subgingivalnog plaka koji se nakupljaju usled neredovnog i lošeg pranja

zuba. Bakterijska infekcija se širi u prostor između zuba i desni. Ukoliko se javite na vreme lečenje u ovoj

fazi upale (gingivitis ) bolest je izlečiva. Međutim, ako se baktrijska infekcija i dalje širi, oštećuje zubno

meso i kost u kojoj se zub nalazi sto može imati za posledicu klimanje i gubitak istog zuba.

Terapija počinje temeljnim čišćenjem i uklanjanjem nasalaga. Čišćenje kamenca se u našoj ordinaciji vrši

ultrazvučnim aparatom i ručnim instrumentima ( kiretama ). U zavisnosti koliko je bolest uznapredovala

uključuje se i antibiotska terapija.

UTICAJ PARODONTOPATIJE NA CELOKUPNO ZDRAVLJE

Uticaj parodontopatije zahvata mnogo dalje od usne šupljine. Neprijatan zadah i gubitak zuba NEBITNI

su u poređenju sa rizicima za:

-srčani infarkt

-moždani udar

-prerani porođaj i manju porođajnutežinu novorođenteta

-plućna oboljenja

-oslabljen imuni sistem

DIJAGNOZA; ZNACI I SIMPTOMI BOLESTI

- krvarenje desni pri pranju zuba

- desni su crvene, otečene, osetljive

- povlačenje desni

- pojavljivanje gnoja

- promene položaja jednog ili više zuba ( migracija ), zatim klimanje i njihov potpuni gubitak

FAKTORI NASTANKA PARODONTALNIH BOLESTI

- loše održavanje oralne higijene

- pušenje

- genetska predispozicija

- stres

- trunoća i menopauza ( hormonske promene )

- uzimanje lekova, lekovi za srce, antidepresivi ,mogu povećati sklonost upali

- neke bolesti, npr. dijabetes

TERAPIJA

Terapija zavisi od uznapredovalosti bolesti.

Stomatolog će pomoću kliničkog pregleda, testova i rendgenskog snimka ( ortopana ) preporučiti

potrebnu terapiju. Ukoliko se terapija započne u ranoj fazi ona se sastoji od temeljnog

uklanjanja zubnih naslaga, čišćenja kamenca, plaka i bakterija. Pacijentu se daju saveti o

pravilnom čišćenju zuba, korišćenjem zubnog konca i korišćenje interdentalnih četkica.

Ukoliko se bolest dijagnostikuje u kasnijim fazama upale, terapija se sastoji od čišćenja i

kiretiranja korenova zuba. Ova terapija se radi u nekoliko poseta i pod anestezijom. Sastoji se

od uklanjanja kamenca, plaka ,bakterija, koji se nakupe iznad i ispod ivice desni te čišćenje svih

neravnina i hrapavosti sa površine korena zuba. Takodje, stomatolog vam može preporučiti

korišćenje antiseptika koji pomažu smanjenju bakterija u ustima u ukupnom oporavku vaših

desni. Po potrebi se uključuje i antibiotska terapija.

Ukoliko se dubina nastalih dzepova ne smanjuje nakon ove terapije, pristupa se hirurškoj

intervenciji.

HIRURŠKA INTERVENCIJA

Ova vrsta terapije se preporučuje i primenjuje kad je tokom bolesti uništena kost oko zuba koja